Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Tre klikk, inn me’n

with 7 comments

Spaserturen starter i Universitetsgata etter et møte: Går ut på gata, trekker pusten, trykker på Gyldendals Kortlest-app (koster kr 21 i appstore), trykker «butikk» og DER, der ligger den. Novellesamlingen Trampolineland oppsto etter et havari av en roman av samme navn og nå har vi bestemt oss for å være skikkelig frampå. Trampolineland er nå tilgjengelig for deg som har iPhone eller iPad. Ti dager før papirboka kommer. Noen vil sikkert kalle det «en bonus til leseren». ut fra fjorårets royaltyavregning på 1561,63 kroner, har jeg ikke så mange lesere, men la gå.

Jeg trykker på knappen «butikk» og på Trampolineland, spanderer de 140 kronene (pris for papirbok blir 349) og den laster inn. Før jeg når Grensen, er hele boka på telefonen.

Hvorfor digitalt først? Jeg har gnålt om forlagenes uvilje mot ebøker i Aftenpostens spalter det siste året. Bokskya har vært komplett uinteressant for mange: lite brukervennlig i starten, lite utvalg av norske ebøker. Da Kari Marstein i Gyldendal foreslo at vi kunne selge boka på Kortlest-app, ble jeg veldig begeistret. Nå er den her og jeg skal smugkikke på telefonen i hele dag. Kanskje lese siste novelle, som jeg ikke kan huske å ha skrevet. Kanskje irritere meg over avsnitt og ordvalg og all annen etterrasjonalisering som er helt vanlig i det første møtet med en ny bok.

Jeg er en elendig selger, så dette er det eneste du som har iphone og ipad får av oppskrift:
– last ned Kortlest-app fra appstore
– trykk på appen, finn butikk og Trampolineland
– Trykk kjøp, skriv inn passordet og boka ligger i biblioteket på appen i løpet av sekunder.

En ting er all den fine responsen jeg har fått på bloggen underveis. En annen ting er drikking. Det blir en lanseringsfest når papirboken er kommet 23. april. Trolig på et utested i sentrum hvor det bare er å møte opp. Nærmere beskjed kommer, og det hadde vært jækla moro om noen av dere som har fulgt Trampolineland-prosjektet faktisk kom og tok et glass.

Written by Vidar Kvalshaug

13.04.12 kl. 09:12

Publisert i Uncategorized

7 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Smertefritt, som det skal være å kjøpe e-bøker, men er boken låst fast til Kortlest-abonnementet? Må jeg fornye Kortlest, for å evt. kunne lese boken en gang til seinere en gang?

    Ken Hansen

    13.04.12 at 09:42

  2. Jeg har fulgt Trampolineland, jeg. MEN jeg har ikke skaffet meg hverken iphone eller ipad, så jeg får vente på papirutgaven. Er jo litt stolt av å ha lest en av de tidligere upubliserte utgavene av boka, hatt bokbad med deg om den … selv om den ble vraka.

    Nå er jeg og mange andre på Averøya (særlig de som var på bokbadet på biblioteket på Bruhagen) veldig spent på å lese boka. Gleder meg veldig! Skulle gjerne ha vært i Oslo 23. april, men det blir nok heller verre å få til …

    Hilsen Merete

    Merete

    13.04.12 at 09:45

    • Merete, du er en enorm support og p-boka is soon coming your way. Raskere enn du aner. Sender deg et eks.

      Vidar Kvalshaug

      13.04.12 at 13:29

      • Supert! Takk skal du ha! Sitter klar …

        Merete

        13.04.12 at 19:46

  3. Tøft. Den tittelen var jo for god til å ikke brukes til noe. Man gleder seg. Men hvorfor koster det penger å laste ned Gyldendals app slikat man kan kjøpe bøker av Gyldendal?

    • takk for det, Per Asbjørn. Jo, forklaringen er enkel. Kortlest-appen har mye snadder fra forlagets bøker, den skal brukes til å publisere eksklusive korttekster og mer kommer: Gyldendal har nettopp avsluttet en kortlest-konkurranse med mange og gode innsendere. Disse skal også publiseres her. Dette er en innholds-app og virkelig verd 21 kroner. I tillegg prøver vi nå for første gang å selge en rykende fersk ennå-ikke-utgitt bok via appen. Selv om man ikke kjøper den, er appen verd 21 kroner. 22 også.

      Vidar Kvalshaug

      13.04.12 at 13:26

  4. Gler meg til boka kjem, denne skal i bokhylla 🙂
    Hadde vore fint å hatt den signert, men bur for langt unna langseringsstad 🙂

    Marieklem

    MT

    13.04.12 at 15:55


Legg igjen en kommentar

