Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Tittelen BLIR Trampolineland

with 3 comments

Om noen dager skal jeg holde et foredrag under Litteratursymposiet i Odda som handler om å skrive roman i samarbeid med leseren. Det høres passe fint og jålete ut, men det er denne bloggen og forsøket på å beskrive arbeidsprosessen det skal handle om. Pluss litt om bruk av sosiale medier etc.

Som kjent havarerte romanen. Det vil si, den var nesten ferdig og bortimot utgivelsesklar, men jeg ønsket ikke å gi den ut. Nå gjør jeg siste omdreining på ti noveller som skal ut til våren. Tittelen er fortsatt Trampolineland, men innholdet ikke til å kjenne igjen.

I noen døgn trodde jeg at et par av episodene fra romanen skulle med, men slapp det. Å skrive noveller var igjen mye lettere enn den store helheten. De små rissene av liv og drama kontra den stor, tåkete sky.

Vi er enige om at det blir bok til våren. I morgen kommer omslaget. Forlaget har skrevet tekster til kataloger og for en som ikke er vant til den helt store oppmerksomheten rundt bokutgivelser, er det stats å skulle bli med på en egen kampanje i Gyldendal. Er usikker på om det er en kampanje, men det skal bli noen brosjyrer og det høres overveldende ut.

Nå gjenstår litt omskriving. Jeg skal forsøke å poste mer om det, ikke minst eksemplene på kutt og hvordan jeg tror tekstpassasjer blir bedre med barberkniv. Bokhøsten er på sitt heftigste nå i oktober, det er mye å lese og det er en helvetes lang vei fra Oslo til Odda med buss. I løpet av den turen skal jeg skrive og jeg skal fortelle om noen av tilbakemeldingene som er kommet på bloggen. Kanskje viser jeg frem nettopp ditt svar. Mange takk for bidragene og interessen så langt.

Written by Vidar Kvalshaug

10.10.11 kl. 19:29

Publisert i Uncategorized

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eg liker den tittelen. Og du, du kan skrive, altså!

    bai

    10.10.11 at 21:24

  2. Enkelte av mine skrivende åndsfrender postulerer at en novellesamling er forfatterens hvileskjær, når de ikke er i stand til å levere en komplett roman. Andre forteller at noveller selger vesentlig dårligere enn romaner. I det hele tatt, er det slik at novellen som litterær form er et av blekkhusets stebarn? Hva mener du om det?

    John

    17.10.11 at 10:03

    • Hans Herbjørnsrud sa i løpet av et seminar i Odda denne uka: Romaner har ødelagt mange forfatterskap.

      Det gjelder trolig også mitt. jeg er novellist og vet det så samme måte som man aner at man er homofil som ungdom: det må sjekkes ut, og stemmer det, er det en viktig erkjennelse.

      I flere av de viktige forfatterskapene i Norge i dag, er det novellesamlinger som er de sterkeste enkeltbøkene. jeg nevner Lars Saabye Christensen, Frode Grytten, Levi Henriksen, Ingvar Ambjørnsen.

      Så nei, jeg ser ikke på noveller som hvileskjær. For meg er novellesjangeren den mest interessante.

      Vidar Kvalshaug

      17.10.11 at 19:15


Legg igjen en kommentar

