Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

To års arbeide på is

with 5 comments

I dag fikk jeg mannet meg opp til å si det til redaktøren. Det måtte sies nå. Gyldendal ba om forslag til katalogtekst til høstens katalog. Da begynner det å haste. Rart med det, men selv etter 15 år som publisert forfatter, blir jeg som en skolegutt som er tatt for nasking, som må tilstå noe.

Nei, «Trampolineland» blir ikke noe av – ikke nå. Romanen er lagt på is. Senvinterens arbeide har ikke gitt nok tilbake i form av utvikling av karakter og driv i handlingen. Forlaget sa at det ikke var mye igjen, men jeg gikk meg vill i romanen og syntes i en periode at det meste var ubrukelig. Slike perioder har de fleste iblant. Denne perioden varte lenge. For lenge.

Det eneste jeg syntes var av verdi, var tre forskjellige konflikter mellom gutten og faren. Jeg begynte å fabulere om disse  i kortformat, som hugne noveller der disse konfliktene virkelig sto fram.

De siste ukene har jeg bare jobbet med noveller. Det var dagens tilståelse. Man må følge sin legning. To er nyskrevet, i alle fall frem til et førsteutkast, og en tredje, nokså lang novelle, er på vei.

I dag morges fikk redaktøren de to første novellene og det er ikke godt å vite hva han synes. De er kun førsteutkast. På dette tidspunktet gir jeg egentlig blanke i kvaliteten. begge har noe, det gjelder bare å smi det fram gjennom flere kappinger og snuinger.

Uansett har jeg fått en ny plan. En novellesamling med et bestemt tema er komponert på papiret. Tre nyskrevne, tre som hentes ut av romanstoffet og to til oppå. Det kan bli en samling.

Alt er satt i spill – igjen.

 

 

Written by Vidar Kvalshaug

14.04.11 kl. 15:37

Publisert i Uncategorized

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Au. Har vært der selv et par ganger. En av grunnene til at jeg ikke lenger er så sugen på å skrive lange tekster, egentlig. Er blitt for gammel til slikt. Noveller høres ut som en god ide, gitt situasjonen.

    Eirik Newth

    14.04.11 at 16:23

  2. Det var da som faen. Her har jeg fulgt bloggen og ventet spent på å få lese hele sulamitten, men så blir jeg snytt. Jaja, sånt skjer, og det var dagens egoistiske tirade. Håper novellesamlingen blir så het at isen i Trampolineland smelter. Lykke til videre 🙂

    Ken Hansen

    14.04.11 at 17:25

  3. Et modig valg, Vidar. Jeg har selv et «halvferdig» manus som jeg aldri tror blir til en bok, men når man tenker på alt arbeidet man har lagt ned ………………. Likevel: Alt man skriver lærer man av, innbiller jeg meg. Så det er ikke bortkastet. Likefullt står det respekt av din indre redaktør.

    Tom Egeland

    14.04.11 at 18:51

  4. Det du gjør her – å snakke høyt om det som de aller fleste skrivende bevarer i dypeste hemmelighet – er kanskje viktigere enn selve boka? Merker jeg ble imponert nå. Og får lyst til å lese det som kommer, enten det blir langt eller kort.

    mittsnitt

    15.04.11 at 11:24

  5. Det var jo litt synd å høre, men jeg liker novellene dine, så det blir nok bra det også 🙂
    Ha en fortsatt fin påske!

    ugla

    21.04.11 at 14:15


Legg igjen en kommentar

