Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Hvordan et telt lukter

with 5 comments

I dag skal jeg skrive en scene om et telt. Noen husker kanskje de oransje og blå syttitallsteltene med grå bunn? Året var 1982. Nabogutten Otto var fire år eldre enn meg. Det var kun derfor jeg fikk lov å være med på overnattingstur.  Han var stor gutt. Foreldrene mine ante ikke at han røykte.

Vi hadde fiskestenger, bestemt på å overleve på det vi fikk i sjøen (men etter ett døgn var vi hos min tante og tagg karbonader til primusen). Otto begynte å røyke på den turen og han hadde med kassettspiller som sugde krafta etter batterier på en time med Rolling Stones´»Still Life. The American Concert, 1981″. Vi spilte den jevnt, skiftet batterier, spilte igjen. Trengte ikke flere kassetter enn det. Vi hadde «Still Life»

Det er lp´en «Still Life» som er den turen (og jeg er visst nokså alene om å mene at det er et bra Stonesalbum). Albumet surrer nå i skrivestua. Høyt. Jeg forsker å mane fram lukta av teltet og skal bruke det.

Kan du på stående fot mane fram og presist beskrive lukta av et telt som har ligget sammenrullet i en kjeller siden året før? Som kanskje var litt fuktig da det ble lagt i bakken og rullet?

Ikke jeg heller. Men «Still Life»-plata skal hjelpe til.

 

 

Written by Vidar Kvalshaug

07.04.11 kl. 10:50

Publisert i Uncategorized

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jovisst. Det luktet ganske likt som de hvite gymsokkene med gummiert bunn.

    fr.martinsen

    07.04.11 at 10:58

  2. Det lukter av forventninger om nye eventyr, minner, gleder og opplevelser.

    Forresten, det er et smart trekk å bruke gjenstander knyttet opp til opplevelser for å hente minner fram fra…hvor hen de nå gjemmer seg.

    Ken Hansen

    07.04.11 at 12:05

  3. Ja! Det kan jeg. Selv om jeg ikke var født i 1982 en gang. Det er noe med gummien, og den tunge bomullsduken. Og ikke minst lukten av metall i stengene. Og at det regner… Og at verden er orange.

    Kristin

    07.04.11 at 18:31

  4. Nesten. Det lukter gummistøvler, varmet av morgensolen, som fortsatt inneholder de sokkene som var våte den gangen de ble etterlatt i en tull ytterst i tuppen på støvlene.

    Vibeke

    08.04.11 at 05:58

  5. Så rart å kome innom her i dag og lese om lukter. Mi morgonstund på badet i dag sette meg mange år tilbake,til mormors bad,ei lukt opp frå sluken gjorde susen 🙂

    Det er så lenge sidan eg har tenkt på henne.Ei lita,mild og varm dame.

    Minner er der,frå barndom og ungdom. Å beskrive lukter som er knytt til dei,det er ikkje så enkelt det nei.

    Kos deg med musikken du,-og minner 🙂

    Mvh Marie

    MT

    08.04.11 at 09:08


Legg igjen en kommentar

