Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Sildrefull av fryd over ebok

with one comment

Går det an å bli glad av en ebok? Du veit, sånn sildrefull av fryd over noe du ikke kan ta i?

Bokskya ble lansert i dag. Det er et teknisk plunder, sies det i sosiale medier, men med slike brukertilbakemeldiger kan det bare bli bedre etter noen døgn. Jeg bruker ikke mer plass på teknikken.

I fjor skrev jeg under på noen ebokkontrakter med Gyldendal og tenkte ikke mer på det. For noen uker siden begynte jeg å sjekke, uten å finne noe resultat av den signaturen. I dag sjekket jeg på en ebokhandel, og jaggu var ikke begge der:

http://bit.ly/gD4ZZn

Kan man føle noe overfor bits, filer og slike ting?

Ja, på en litt sprø måte. Disse to bøkene er knapt nok å finne i bokhandel lenger, selv om de er bare mellom to og fem år gamle. Nå har de fått tilnærmet evig liv og det slo meg at det er disse filene mine barn kommer til å lese når de blir gamle nok, ikke papirbøkene som står i kasser i boden. Og de slipper min irriterte etterrasjonalisering i papirversjonen på skrivebordet der jeg har redigert mine egne abeider i ettertid.

Velkommen til ebøkenes tid. De blir et fint supplement til alt papiret du fortsatt kommer til å ha mellom fingrene.

 

 

Written by Vidar Kvalshaug

04.04.11 kl. 10:39

Publisert i Uncategorized

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. «Evig liv» eller «tilnærmet evig liv» er da en enorm overdriverlse, tatt i betraktning at bøkene er pakket inn i en DRM-løsning og vil bli utilgjengelige i det øyeblikket Bokskya går offline — ikke bare utilgjengelig for nye kjøpere, men også for dem som allerede har kjøpt dem.

    Just this guy, you know

    04.04.11 at 12:26


Legg igjen en kommentar

