Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Å publisere bok selv

with 12 comments

Anne-Britt Gran er Gran er kulturprofessor på BI. På Twitter har hun spurt meg og andre hvorfor norske forfattere ennå ikke har gått utenom forlagene og publisert verkene sine rett på ebok. Gran spør også hvor lang tid det tar før det skjer.

Svarene står ikke i noens krystallkkuler, men en ting er jeg sikker på etter å ha vært i forskjellige deler av bokbransjen siden 1996: Det går lysår mellom hvert geni som blir utgitt uten at et forlag har vært med på å gjøre boka bedre. Et slik geni må man nesten ha for å brøyte vei for at andre skal kunne gjøre dette.

Hvis man MÅ ha forlag for å gjøre boka god nok, kan man like gjerne gi ut som papirbok – det er der pengene er, foreløpg. Og da er man inne i forlagskverna og dens planer.

Kollega og teknologiekspert Eirik Newth skriver at det er fullt mulig for deg og meg å publisere ebok i dag – via USA. Jeg sier det igjen; etter å ha skrevet, lest, anmeldt og vurdert manus i så mange år, kan jeg ikke huske ett manus som gikk rett gjennom. Alternativet er å utgi halvfedige ting som forlagene har refusert, men det gjør neppe susen om du vil lære eller bli gammel i yrket.

Kanskje det skjer om et halvt år? ett år? Tre år? Da gjetter jeg initiativet kommer fra en allerede øvd og kjent forfatter.

 

 

Written by Vidar Kvalshaug

31.03.11 kl. 15:16

Publisert i Uncategorized

12 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Her bør det vel føyes til at de mer profesjonelle av de amerikanske selvpublisistene faktisk benytter seg av frilans konsulenter og manusvaskere. Slike kan det bli mange av på det amerikanske markedet, etterhvert som forlagene må effektivisere for å tilpasse seg lavere inntekter. Om det blir mange nok i Norge, er et annet spørsmål.

    Eirik Newth

    31.03.11 at 15:40

    • Ja, du har rett. Dette rakk jeg ikke å få med i iveren etter å svae på mer enn 140 twittertegn. Du har rett, og det er joi dag forfattere tilknyttet forlag i hensikt å hjelpe andre, men jeg vet også om enkelte (to) kolleger av oss som også gjør slike jobber for skrivende som ikke har forlag. Mot betaling, selvsagt. Dette kommer vi til å se mer til.

      Vidar Kvalshaug

      31.03.11 at 16:17

  2. Jeg anbefaler å lese denne teksten: http://jakonrath.blogspot.com/2011/03/ebooks-and-self-publishing-dialog.html

    To amerikanske forfattere som tar opp så å si alle problemstillinger rundt publisering av bøker nå om dagen, meget aktuelt.

    Kristian Karlsen

    31.03.11 at 16:14

  3. Skal du sjølvpublisere må du gjere heie forlagsjobben sjølv. Det er ikkje alle som er gode til å skrive som er gode på sal, marknadsføring og PR.

    Eg har større tru på sjølvpublisering av tidlegare itgjeve materiale som forfattaren får rettane til. Det er enkelt, kan gje litt inntekt og kan gjere materiale tilgjengeeg. Litt som eg har gjort med eine boka til far min.

    • Jeg oppfordret på forrige årsmøte forfattere om å ta kontroll på sin backlist og få det skriftlig at de eier titlene. Selv eier jeg fire av mine første bøker, jobber med den femte. Det kan bli bruk for dem.

      Vidar Kvalshaug

      31.03.11 at 16:21

      • Da har du vært mer på hugget enn meg, Vidar. Jeg må få ut fingeren og få kontroll på min backlist…

        Eirik Newth

        31.03.11 at 16:29

  4. Jeg har for tiden et manus inne hos et forlag, og skriver på et par andre, med tanke på at et av dem skal ut som e-bok i år, men først etter at det har blitt sjekket av eksterne konsulenter, så ting skjer, sakte men sikkert, i forhold til Konrath og andre amerikanske forfattere.

    Ken Hansen

    31.03.11 at 16:45

    • Ken, forholder du deg til svenske forlag?

      Vidar Kvalshaug

      31.03.11 at 18:37

      • Nei. Mitt første manus er hos et norsk forlag, med visshet om at nåløyet er himla trangt.

        Håper jo selvfølgelig å forholde meg til svenske og andre lands forlag etter hvert 🙂

        Men når det gjelder e-bokplanen, så er det Amazon Kindle som skal testes, men som nevt ikke uten at utenforstående har fått lese og gi råd.

        Ken Hansen

        31.03.11 at 19:09

  5. Sjølvpublisering var eit tema på O’Reillys årlege TOC – seminar i NY nyleg. Det kan sjå ut som trenden er forlagsdrift i redesigna drakt – tilpassa kostnadsnivået i 2011. Dei (få) framgongsrike sjølvpubliserande forfattarane som før leigde inn redaktør, språkvaskar og korrekturlesar går saman i nettverk der dei tilset dei same figurane og legg til ein person eller to på PR og marknadsføring. Korfor? Jo, fordi dei vil skrive, ikkje administrere. Indie-forlag etter denne modellen poppar opp mange stader nå. Neste år blir dei mest framgongsrike av dei kjøpt opp av eit meir etablert forlag…så sit ein som forfattar igjen med finansinntekter også, og kan starte på ny. Eller kjøpe ein Thunderbird.

    Edmund Austigard

    31.03.11 at 18:21

  6. I USA fungerer ikke forlagene slik de gjør her. Der må forfatterne ha agenter for å bli utgitt (i de aller fleste tilfeller). Og forlagene forventer publiseringsklare manus, ikke gode utgangspunkt som her. Dermed har de amerikanske forlagene for lengst lagt seg ned for å bli overkjørt av selvpublisering og e-bøker.

    Tarald

    31.03.11 at 18:27

  7. […] våre kyster. Aftenposten hadde et oppslag om fanebæreren Amanda Hocking igår, samme dag som Vidar Kvalshaug blogget og twitret om hva e-selvpublisering kan bety. Han er ikke mye optimistisk på selvpubliseringens […]


Legg igjen en kommentar

