Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Herfra er det ingen vei tilbake

with 6 comments

Jobben er sagt opp. Kontorplassen i øverste etasje med utsikt over Nordstrandsåsene er ryddet. Brente plater, gamle papirer, ungenes uferdige tegninger, en knastørr kjeks, rester av julepapir – alt er borte.

Slik ser det ut, akkurat nå. Joe Lovano streames gjennom høyttalerne. Ny pære i lampa. I den grønne permen ligger manuset, og det er i grunnen dette det skal handle om også i 2011.

Hittil har jeg delt opp- og nedturer med dere i arbeidet med romanen Trampolineland. Den skal nå revideres. Ikke med å klatte litt her, stryke litt der, men den skal få sin fulle revisjon. Den grønne permen skal åpnes en av de aller første dagene, papirene legges opp ute til høyre. Papirbunken blir kladden min. Romanen skal skrives helt på nytt.

Nå gjelder det. Man må kline til, som forlegger Torleiv Grue på sin vanlige, rolige måte sa til Per Pettersson. Etter dette er det ingen fast jobb å gå til, kun et stipend som går ut i 2011 og en kontrakt om å være skjønnlitterær kritiker og kulturkommentator i Aftenposten. Herfra er det ingen vei tilbake.

Jeg burde tenke mer på det økonomiske, burde bekymre meg mer om hva som skjer om dette ikke går, om romanen flopper salgsmessig. Jeg gjør det ikke. Salg av bøker har aldri vært noe mål. Selve boka er selve målet. Å vite at jeg gjorde mitt beste i den. Det er målet.

Susanna Clark forsto dette. Hun var (og er) gift med låtskriveren Guy Clark og familien sleit for å overleve. usanna skrev en tekst som Guy Clark spilte inn. Det ble ingen voldsom hit, men den satte ord på det begge åpenbart følte. Låta het Come From The Heart, og refrenget går sånn:

You got to sing like you don’t need the money
Love like you’ll never get hurt
You got to dance like nobody’s watchin’
It’s gotta come from the heart if you want it to work

 

 

Written by Vidar Kvalshaug

03.01.11 kl. 20:08

Publisert i Uncategorized

6 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bra Vidar
    Velkommen ut i atmosfæren uten fallskjerm. Utrolig nok flyter det ganske godt:-)

    Odd Roar

    Odd Roar Lange

    03.01.11 at 21:30

  2. Hei Vidar
    Oppdaget bloggen din nå idet jeg skulle søke fram tittelen på den nye boka di, husket nemlig at den hørtes ut som en beskrivelse av nabolaget. ;-D
    Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke har opppdaget bloggen før, jeg googler tydeligvis naboene for lite.

    Jeg må innrømme at jeg ikke har lest noen av dine bøker, litt pinlig egentlig, tatt i betraktning mengden av bøker som jeg har lest (ihvertfall før barn). Men dette året har jeg sammen med noen andre gått inn for målet 52 bøker på 52 uker, og i den forbindelse har jeg bestemt meg for å lese ei bok (eller flere) av deg. Ei venninne har som mål å lese noveller, så da har vi i fellesskap funnet ut at vi starter med ei av novellesamlingene dine. Hvilken anbefaler du?

    Unn Gøril

    06.01.11 at 21:13

    • Hei, 52 bøker på 52 uker er en tøff ambisjon.
      Men med vilje, playdates og en så moderne mann som du har, går det.

      Tror dere bør begynne med den siste, «Den første av dine aller siste sjanser».

      Vidar Kvalshaug

      07.01.11 at 07:56

      • Takk, da er den i posten.
        Jeg har derimot ingen problemer med KJØP 52 bøker på 52 uker, så boka di slipper nok å være ensom i posten….*host*

        Unn Gøril

        07.01.11 at 08:41

  3. Tvi,tvi.Brake a leg 🙂
    Eg veit ikkje kva ein seier til ein forfatter som skal til på den prossessen du står i no,men forstår at det er mykje arbeid att og at ein kan trenge nokre heiarop:)

    Finfint refreng frå Clark.
    Marieklem

    MT

    30.01.11 at 10:15

  4. Til lykke med avgjørelse og spranget! Jeg husker den siste kvelden på fastjobben, da epostboksen ubønnhørlig var ferdigryddet og tom, ingen ventende oppdrag i Outlook. Stillheten. Men også alle de fine ordene fra kollegene, tårene under farvel. Nødvendig, var det. Nå eller aldri, var det.

    Jakob Arvola

    10.02.11 at 16:25


Legg igjen en kommentar

