Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Temperaturløst sprrrrrrr**^#¤åk

with 3 comments

Romanen er utsatt noen måneder. Intet dramatisk i det, for min del. Slik skjer hele tida.  Siden forrige post har jeg fått en epost fra reaktøren og vi har samtalt om den. Jeg er enig i hans innvendinger mot åpningen og hovedkarakteren, men det som trigget meg var en setning langt nede i brevet der det sto at språket var temperaturløst.

Dæven, tenkte jeg, det kan jeg ikke ha på meg. Temperaturløst språk var ikke tilsiktet.

I januar slutter jeg i jobben og med enda blankere ark enn alle som skal slutte å røyke, slanke seg eller bli genuint bedre mennesker, legger jeg bunken ved siden av macen og begynner. Jeg skal rett og slett bruke manusbunken som kladd og skrive hele romanen på nytt, ikke bare flytte rundt på elementer og klatte litt her og der.

Det er et drastisk grep og dette rådet har jeg de siste tre årene gitt flere forfattere, uten at jeg har brukt det selv.

Jeg er førti år. Det begynner å stå ting på spill nå. Å skrive ut novellene som ligger på kladdebordet, virker umulig i 2011. Det blir å gå den lengst tenkelige veien til roman.

Written by Vidar Kvalshaug

15.12.10 kl. 09:00

Publisert i Uncategorized

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Spennende. Det må jo føles litt som å ha et sverd hengende over hodet?

    Lykke til videre, uansett 🙂

    Ken Hansen

    15.12.10 at 09:18

  2. Hoppla, lykke til med det. Jeg skal skrive ut tredjeutkastet på min roman i dag, og jobbe meg gjennom alt en gang til.

    Kaja Marie

    15.12.10 at 09:44

  3. Temperaturløst, faktisk. Harde ord for noen, andre gjør som deg: Går inn i det og finner ut av det. Av det skapes god litteratur, Vidar.

    Jeg gjorde det samme sist jeg ga ut bok; skrev alt fra bunnen. Det skjer mer da enn ved flytting, klipping og liming.

    Jeg er fortsatt fra meg av beundring for at du deler alt dette på blogg. Et eksempel til etterfølgelse?

    Uansett: Lykke, lykke til!

    caterinacattaneo

    17.12.10 at 14:18


Legg igjen en kommentar

