Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Landskap som levende modell

with one comment

Det finnes ildsjeler for den minste aktivitet og bevegelse der ute. Godt også at det finnes ildsjeler for de store. Merete B. Aae på Averøya brenner for littertur oppe i det forblåste, og torsdag er det full rulle på biblioteket. Jeg skal lese ett eller to utdrag fra romanen og bokbades av Merete B. Aae på biblioteket.

Skummelt, fordi romanen nå ligger og blir tygget på i forlaget og jeg sitter med følelsen av at absolutt alt kan skje, at alle utganger er like tenkelige. Skummelt, fordi det er hjemme.

«You can´t go home again», het Thomas Wolfes berømte roman, og det er like sant om da. Det er også et deltema i «Trampolineland», og spørsmålet vil komme opp: Skriver du om Averøya? Er det oss?

Svaret er et rungende ja og nei på samme tid. Jeg har benyttet et fysisk landskap jeg kjenner, men resten er jug. Det vil si; innerst inne håper jeg at de skal kjenne igjen en karakter eller to. Ikke fordi levende personer er skrevet inn i historien for å bli funnet av en oppvakt leser, men fordi man i alle fall får en opplevelse av å ha blitt lest.

Å sitte i et bibliotek blant ti tusen bøker og håpe å få sju timer av et fremmed menneske når boka kommer, er nesten å be om for mye. Så det holder om du er snill og møter opp torsdag kveld for å høre Merete B. Aae stille gode spørsmål. Selv vil jeg helst bare forsvinne inn blant reolene og bli borte.

Written by Vidar Kvalshaug

02.11.10 kl. 05:41

Publisert i Uncategorized

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg kommer helt sikkert ikke på bibilioteket men jeg skal helt klart lese boka. Har lest hvert eneste innlegg du har lagt ut her som har omhandlet boka og jeg synes helt klart at jeg skimter noe kjent av landskap og kanskje også personer?. Og det er noe man liker når man stort sett leser dokumentarer og biografier.
    Hils Averøya, en perle å ha et avstandsforhold til 🙂

    Monica

    02.11.10 at 08:50


Legg igjen en kommentar

