Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Debutant går i fella

with 5 comments

Så du bokprogrammet og de fem debutantene i går? 43 prosent av dem skal statistisk sett ikke ha klart å levere bok nummer to fem år etter debuten, men du verden, prestasjonen ved å debutere er formidabel.

Som programleder Siss Vik fortalte, bare 0,5 prosent av manus som leveres inn, blir bok. Tro meg, det er mye rart som kommer til forlagene. Terskelen er blitt senket, det er lettere å sende epost, kommuniserer direkte med redaktører på sosiale medier etc etc, og folk har, statistisk sett, mer og mer fritid og skriver mer enn noen sinne.

Ingen måter å debutere på er like. Noen sjeldne fugler er fullt ferdige forfattere, andre må jobbe hardt sammen med forlaget. Min egen debut i 1996, var en kombinasjon av disse. Manuset ble levert i vakta i Aschehoug med en kort og arrogant beskjed. Etter husken gikk den sånn: «Hvis jeg ikke kan komme ut på det forløget som ga ut hovedverkene til hans Børli, kan det være det samme». Det ble skrevet en ny start på boka, to sider jeg angrer på at jeg lot meg overtale til, men ellers det gikk knirkefritt og den første kritikken i Aftenposten var overveldende.

Så gikk jeg i fella.

Jeg forsøkte å være før min tid og kom i 1998 med en roman om en tom persons lengten etter rampelys, to år før Big Brother kom på norsk tv. Romanen var ikke vellykket. Hva hadde skjedd? Jeg hadde ikke jobba nok, tok for lett på det. I tredjeboka, en novellesamling, kom jeg opp fra kjelleren. Men ferdig forfatter? Det blir man aldri. Alle forfatterskap har oppturer og nedturer og skal ha det.

Debtantene i Bokprogrammet i går, var vidt forskjellige og jeg så to der som garantert er forfattere også om ti år. (Navnene får du ikke.)  Hvordan ser man det i et fem minutters intervju? Det er noe med tilnæringen til stoff og karakterer som også kommer til syne i hva folk sier og hvordan de sier det.

Og sjarmprisen? Den gkk definitivt til lyrikkdebutanten Terje Tørrisplass.

Du kan se programmet i linken nedenfor. Terje Tørrisplass er helt sist i programmet.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/674346/

 

Written by Vidar Kvalshaug

13.10.10 kl. 06:52

Publisert i Uncategorized

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Skal definitivt se gårdagens bokprogramet per nett-tv.

    Jeg er nå fire år etter debuten, men håper på å levere andreboken når det er gått ca. fem år. Tragisk at det skulle gå så lang tid, er det jo lett å tenke, men noen ganger trenger man simpelthen bare lang tid på å utvikle seg tilstrekkelig til at man ikke lenger føler skam over å belaste det norske folk med nok en bok.

  2. haha, Stian, du seier noko. Det er eit skamlaust prosjekt, å skrive bøker. Nei: Å utgi bøker.
    Eg satsar på å ha både andreboka og tredjeboka ute til neste haust, berre for å vere jævleg.

    Avil

    13.10.10 at 08:14

  3. (Gårdagens bokprogram uten «et» mente jeg, ja.)

    Avil: Hehe, ja. Men den ene boken din er jo del av en serie. Hadde jeg skrevet en oppfølger til Herrer i åndenes rike, hadde jeg vært medlem av Forfatterforeningen for flere år siden. 😉 Jeg er bare en smule allergisk mot å skrive den samme boken flere ganger.

    Jeg skal nevne ett eksempel på hva jeg regner som å skrive den samme boken flere ganger: Jan Kjærstad (som forøvrig er en forfatter jeg beundrer og respekterer) skrev først Jonas Wergeland-trilogien, og seks år senere kom Kongen av Europa, som i bunn og grunn er det samme prosjektet. Jeg liker dem, men de er like.

  4. Litt utenfor det som er tema her, men flere som synes Bokprogrammet har blitt betraktelig mye dårligere etter at Hans Olav Brenner ga seg? Spørsmålene som blir stilt er ikke utfordrende, filmingen er amatørmessig og hele greien har fått et breddepreg. Synd, Bokprogrammet var noe jeg alltid gledet emg til før.

    Pirrip

    13.10.10 at 19:57

  5. «bare 0.5 prosent av manus som leveres inn, blir bok.» tja; men likevel opererer Bok og Samfunn m at det kvart år blir utgitt 5000 bøker. ein må vel kunne seie at dette er langt i overkant. har også store problem m å forstå kvifor det er så stor interesse for debutantar. så mange forlag det er, så mange skriveskular, så mykje fritid, og ikkje minst så stort budsjett kulturrådet har, trur eg neppe det er så vanskeleg å få gitt ut ei bok i dag, som det var før i tida. lite å sutre over. klart eg sleit lenge m min eigen debut før han fekk det heilage «godkjent»-stempelet på seg, men kva så, kven er det som ikkje brukar mykje tid på fritid, det er ikkje ein menneskerett å bli publisert.

    krakelert

    14.10.10 at 10:02


Legg igjen en kommentar

