Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Trist som en matros, om fortellingenes fergemenn

leave a comment »

Faren min jobba på ferge. Møre og Romsdal Fylkesbåtar,. Nå heter det noe så bevisstløst som Fjord1, men det til side. Den som fascinerte meg mest ombord i ferga, var matrosen på dekk. Den laveste jobben ombord, i sannhet en samling av mange merkelige karakterer på det våte rutenettet i vårt hjemfylke. Jeg skriver om en slik i boka. En matros. Om Roberts møte med en matros.

Ikke for å være morsom, eller for å ta hevn på matrosene, men fordi jeg alltid har likt bildet av fergemannen som i mer enn én forstand har fått folk over til den andre siden, og matrosen er blitt min fergemann i «Trampolineland».

Fra gresk mytologi har fergemannen som ble de døde fraktet over elva Styx, elva som skilte levende fra døde, den øvre og nedre del av verden. Lignende skumlinger med anledning til å slippe folk over i en annen, skumlere verden, fant jeg senere i tekstene til Gram Parsons:

We flew straight across that river bridge, last night half past two
The switchman wave his lantern goodbye and good day as we went roling through

Jeg leste opp den  lange scenen med fergemannen under et arrangement på årets Bjørnsonfestivalen i Molde. Da oppdaget jeg at den var blitt ganske morsom. Folk lo. Opprinnelig ville jeg at den skulle være mørkere, men har bestemt meg for å fargelegge med mer svart når han er kommet inn i fergas dyp. Det blir morgenens viktigste jobb.

Både norrøn og gresk mytologi, bibelfortellinger og andre legendariske sagn brukes fortsatt flittig. Fortellingenes fortellinger slutter aldri å ha innflytelse på nye generasjoner litterater. Du hører iblant at noe refereres til som en Kain og Abel-historie (F.eks East of Eden/Steinbeck og andre).

Ha et øye åpent for alle de andre også.

Written by Vidar Kvalshaug

06.10.10 kl. 07:41

Publisert i Uncategorized

Legg igjen en kommentar

