Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Den banale feilen du blir blind for

with 6 comments

Jeg har revidert manuset et par ganger nå uten å oppdage det før i dag: Det er en mobiltelefon i handlingen. Javel, hva så? Året er ca 1987-88. Der ligger problemet.

«Og nå ringer du viltnemnda så jeg får høre. Formannen har traktor og henter dyret. Det er et ettersøk og dyret går til fellesen.»

Her sto det: «Arvid gikk fram mot ham med mobiltelefonen i en åpen hånd». Bort med den. En fasttelefon er heller ikke å forakte:

Fridtjof Walstad banket på døra til  enken som bodde der de hadde parkert. Hun var vant med jegere, visste hvem alle var og hun var glad for å låne bort telefonen og stilte seg i åpningen inn mot kjøkkenet for å lytte. Fridthjof fortalte hvem han var, hva som hadde skjedd, han sa takk og la på. Han la igjen en femkroning til enka, som repliserte at det var alt for mye, og i noen øyeblikk så Fridthjof Walstad ut til å være enig i det, men lot mynten ligge ved telefonapparatet, vendte seg motvillig rundt og slepte seg ut døra, ut i de første stikkene av høstsol.

Written by Vidar Kvalshaug

07.09.10 kl. 09:56

Publisert i Uncategorized

6 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Da jeg skrev «Fedrenes løgner», brukte jeg mye tid på å få bekreftet om ordet «tjall» (hasj) kunne brukes i 1970. De fleste jeg spurte – og kompetansen syntes HØY på Twitter – mente at tjall først kom i bruk mot midten eller slutten av 70-tallet, Som sikkert er riktig. Men omsider kom jeg over en skriftlig kilde som omtalte tjall i 1967. Og slik går no dagan.

    Tom Egeland

    07.09.10 at 10:01

  2. Du bommet ikke med mange åra.
    Mener det var i 1989 at jeg ringte brodern fra Motorolas lager, med en av de første Micro Tacene i Norge.

    Ken Hansen

    07.09.10 at 10:13

  3. Jeg tror ikke dette er så helt borti natta likevel. Bare husk at mobilene på 80-tallet var noe du nærmest måtte starte med et dieselaggregat.

    http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/654255/

    Filip

    07.09.10 at 10:27

  4. Ken Hansen og Filip: Nettopp. Jeg hadde min første i 1993. Til og med den var for brutal til å dra med på jakt. Og «folk flest» hadde ikke mobil i 1987-88. Gjett om eventuelle lesere hadde hengt seg opp i dette!

    Vidar Kvalshaug

    07.09.10 at 10:41

  5. Tja, ikke helt riktig: NMT900 kom jo i 1986 mener jeg og erstattet NMT450. Det ga åpning for mindre håndsett og både Ericsson og Nokia kom i 1987 med telefoner som veide rundt 1 kilo. Så noen brukere var det der og vi nordmenn var generelt tidlig ute. Kommer an på din karakters preferanser, ikke minst økonomisk, for dyrt var det. Jeg hadde en bærbar Siemens mobile i 1991, som forøvrig strålte så hardt at Ray-Ban brillene mine ble varme. Så hvis jeg får diagnosen én dag, så vet jeg hvorfor….
    —-
    Om mobilutvikling og språk: 7 åring bråkte litt vel mye i friminuttene og eldstebror på 15 advarte mot at han kunne få «melding med hjem». «Melding med hjem? Jeg har jo ikke mobil!» var svaret fra 7 åringen. Nå, noen år senere, har selvfølgelig også han mobil.

    Bjørn Gundersen

    07.09.10 at 11:44

  6. Nederst i følgende lenke http://www.jank.se/mobilehist/ ser du bilder, vekt og årstall for noen mobiltelefoner.

    Ken Hansen

    07.09.10 at 12:19


Legg igjen en kommentar

