Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Les Roy og riv av deg ei røy av ei setning

with one comment

Tostrupkjelleren, ca 1995-96. «Les Tatt av kvinnen av Erlend Loe. Ung fyr. Kommer som ei kulesa Roy Jacobsen på sin ofte hugne måte å svare og være i verden på. Han hadde rett. Og han var raus mot oss yngre. Av og til tror jeg det er hva som gjelder i livet: å ha rett og være raus.

Minnes om episoden når jeg innimellom skrivetimene sitter på verandaen og leser Vidunderbarn om igjen fordi jeg skal gjøre et bokbad med Roy Jacobsen under Bjørnsonfestivalen i Molde neste fredag.

http://www.bjornsonfestivalen.no/Informasjon/Program

Det slår meg at han snakker opptil det han skriver. Ikke likt, selvsagt, men like høyt på tåballene.

Et eksempel: I Vidunderbarn møter vi gutten Finn som går bananas blant vindusrutene på Årvoll når den fremmede halvsøsteren (barn av hans avdøde far) er ankommet leiligheten og moren sier at jenta ligner på faren sin. Etter all ruteknusingen, oppsummerer fortellerstemmen:

Var jeg bare havnet i dårlig selskap? Eller lå det en uberegnelig faen og slumret også i meg?

I den siste setningen ligger det mer raseri (mot faren, den nye situasjonen) enn i all ruteknusingen til sammen. Ordet også er sentralt.  Slik skriver gode forfattere, og jeg har så forbaska lyst til å rappe den setningen, fikse litt på den og bruke som min egen. Kan ikke det nå, pga bloggen og noe kollegial kodeks, men det er skrivetipset inn mot helgen:

Les og lån. Lån, men ikkje stjel.

Hvor tror du alle geniene før deg har fått det fra? Fra et rent, upåvirket indre? Neppe. Fra andre.

Written by Vidar Kvalshaug

27.08.10 kl. 09:48

Publisert i Uncategorized

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Uansett hvor den setningen kommer fra så er den presis.

    Leif Østli

    28.08.10 at 20:51


Legg igjen en kommentar

