Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Klisjeene kommer ikke til himmelen

with 2 comments

Hvor kommer klisjeene fra? Fra et sted inni oss siden vi ofte tenker i vante baner med vante ord?

Langt mer drevne forfattere enn meg bruker klisjeer, fortrinnsvis bevisst, men jeg skulle tro at for hver klisje brukt, er to luket bort. I gjennomgangen av gårsdagens publiserte åpning, fant jeg klisjeen om noen som holder så hardt at knokene blir hvite. Ikke bare én gang. To. Se her:

Gutten holder i styret til knokene hvitner. Moren snakker til ham flere ganger, men må sette rullen fra seg mot veggen, bøye seg ned og løsne hendene som hvitner om styret.

Etter en liten omskriving blir det slik:

Gutten holder hardt i sykkelstyret med begge hendene. Moren snakker til ham flere ganger, men må sette rullen fra seg mot veggen, bøye seg ned og løsner hver finger som griper om styret til hånda slipper.

Og det kan ennå bli bedre. For eksempel ved å sete punktum etter «styret». Ved siden av å skrive til, er det å skrive om det viktisgte for meg de neste månedene.

Hvor kommer klisjeene fra? Få høre. Jeg er sikker på at de ikke kommer til himmelen.

Written by Vidar Kvalshaug

15.08.10 kl. 07:54

Publisert i Uncategorized

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. De blir dyttet på oss fra vi er små. Barn hermer etter voksne, yngre søsken etter eldre. Voksne finner det «enkelt» å bruke ord og vendinger som er brukt før, når de skal beskrive noe/noen. Tenk bare på sporten, som er den verste «klisjesjangeren». Kampen sparkes i gang. Den engelske liga sparkes i gang. Årets cup-runde sparkes i gang. Norway Cup sparkes i gang, and you name it…

    Jan

    15.08.10 at 08:18

  2. Jeg vet ikke hvor klisjeer kommer fra. Men jeg vet at jeg syntes den første setningen var god, vil ikke tenkt klisje her, bare gjentakelse. Du har jo transportert «klisjeen» inn i ditt eget språk.

    Silje

    15.08.10 at 08:54


Legg igjen en kommentar

