Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Alltid mer salt i bunnen av kverna

with 3 comments

Rundt klokka 20, mens jeg trillet en ettåring ute av søvnrytme gjennom veistubben og tilbake, skjedde det.

Prosessen startet tidlig i går morges. Romanen skal ha en ny start. Jeg har tidligere publisert en slags start. Den er en virkelig en slags start, en skisse.

Arbeidsdagen min var over da resten av familien veltet opp fra 0900 og deretter gikk det slag i slag med murpuss, garasjerydding, forsøk på bassengoppblåsing, postferieaktiviteter. Hele tiden var det noe bak. Alt det synlige virket var et teppe foran noe, og ved 20-tiden løsnet det.

Den berømte bølgen kom. Var det Hamsun som brukte bølgen som metafor for øyeblikket det løsner? (Hjelp, det kan være grusomt feil å påstå det).

Noe hadde kvernet rundt i meg siden tidlige timer. I bølgen seilte åpningen på romanen, hvordan den forsøksvise bloggede nyåpningen kunne forløses og flettes med den gamle.

Barnet lot seg ikke overtale til å sove, så jeg memorerte. Setninger, bilder, alt klikket på plass. Til slutt satte jeg macen på en lekekasse ute og skrev mens jeg skjøv vogna fram og tilbake med høyre fot. I morgen skal jeg renskrive, men jeg er temmelig sikker på at det var starten som kom for å bli.

Jeg er nokså sikker om at litteratur ikke er noe som kun skjer ved maskinen, men som kverner i deg når du først har satt saltet på bordet og stirret lenge nok på det.

Hva slags erfaring har dere andre med skriving og underbevissthet?

Written by Vidar Kvalshaug

10.08.10 kl. 21:54

Publisert i Uncategorized

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eg har levert frå meg eit førsteutkast til ei ungdomsboka no. Uferdig, javel, men eit stykke ut i prosessen.
    Til, kor mykje tid har eg brukt på faktisk skriving? Ikkje så mykje. Under ein månad, fordelt på tre periodar. men det har skjedd mykje i dei lange ikkjeskrivingsperiodane mellom. I sommar sat eg med rydda tid og skulle (SKULLE!) bli ferdig. Det butta, eg skreiv mykje, men det blei ikkje bra. Språket var greit, karakterane i seg sjølv heilt i orden, plottet tilsynelatande bra. Men til saman var det berre drit.

    Så løsna det. Etter ei veke heilt utan å skrive noko.
    Det sto klart for meg at sleggja måtte til. Eg måtte grovknuse, hive ut, flytte på.
    Og eg såg for meg ein ny karakter, som om han skulle lurt i kulissane heile vegen, KLART han må vere der!

    No vonar eg berre redaktøren er samd. 😉

    Avil

    11.08.10 at 08:56

  2. Det skjer noe magisk i underbevisstheten min når jeg motstår trangen til å notere ideer så snart de popper inn i hodet mitt.
    De dårlige ideene som aldri var liv laga, blekner fort og forsvinner, men noen fester seg. Dukker frem igjen fra halvglemselen igjen og igjen. Stadig fyldigere, stadig mer solide og gjennomarbeida, helt til jeg ikke kan motstå trangen til å sette pennen på papiret og begynne å skrive.
    Men når jeg først er igang så må jeg skrive hver dag. I det minste en liten setning. Sånn at jeg ikke mister kontakten med det universet som har formet seg nesten helt på egenhånd.

    Kaja Marie

    14.08.10 at 11:07

  3. Nå er ikke akkurat jeg noen utgitt forfatter, men for meg kommer “bølgen” vanligvis sent på kvelden. Da kommer inspirasjonen og gleden… jeg har også en teori om at hjernens selvsensur-senter begynner å bli trøtt også, og at dette på en eller annen måte kan fremme den kreative prosessen…
    Ikke vet jeg.
    Jeg har forresten et spørsmål. Jeg driver og snekrer på noe som kan minne om en roman… så mitt spm. er dette: Hvor mange ord utgjør en gjennomsnittlig roman sånn ca. ?

    calleclown

    01.09.10 at 17:06


Legg igjen en kommentar

