Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Lyset klokka 0400

with 5 comments

Vi er forskjellig skrudd sammen. Jeg virker best om morgenen.

Det fant jeg først ut etter å ha prøvd to måneder i vinter. Opp mellom 0400 og 0430, skrive til 0800 da ungene sto opp. Det skal presiseres at stedet var St.Augustin på Gran Canaria og at resten av dagen gikk med til ferieting.

Jeg ble også insiprert av forfatteren Tom Kristensens tidlige morgener da han debuterte på Aschehoug på 1990-tallet: Han var, om mulig, oppe enda tidligere og leverte ei god økt før han dro på seg dressen og gikk på finansjobben sin.  

Juli er på vei, tre måneders skrivepermisjon og et 90 prosent ferdig manus til romanen «Trampolineland» venter. Nå begynner de tidlige morgenene igjen. Hva det er med å skrive så tidlig?

Tja. For min del er det underbevisstheten. Når jeg forlater manuset på formiddagen, forlater jeg det på et sted og i en stand der det er lett å gripe fatt i, gjerne med noen stikkord i rødt. Hodet er fri for hverdagens fordervelse klokka 0400. Det eneste som gjelder er kaffe og framgang i manus. Noen ganger går det akkurat som planlagt, andre ganger havner tankene – og fingrene – helt på tur. Enkelte av forsøkene på å gå ut over egne og planlagte grenser, er vellykkede. Andre er håpløse, men jeg pleier å la dem stå noen dager for å se om underbevisstheten klokka 0400 tar opp trådene som bevisstheten klokken 10 ikke liker.

I klisjéland, selvsagt, men metaforen med at lyset kommer sigende sakte innover dagen, er ålreit når du er alene i Word. Husk å ha utsikt.

Når skriver du? Når virker du best kreativt?

Written by Vidar Kvalshaug

29.06.10 kl. 08:17

Publisert i Uncategorized

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. «Kjedelig nok» har jeg mine mest effektive skriveøkter mellom kl. 9 og 13 og eventuelt sent på kvelden.

    Tom Egeland

    29.06.10 at 08:19

  2. He. Du er forbaska produktiv, Tom. Det fungerer for deg. Mye hell og lykke ønskes for «Fedrenes løgner». Den må jeg lese.

    Vidar Kvalshaug

    29.06.10 at 08:25

  3. Jeg nedstammer fra generasjoner av tidligvåknere, og får god drahjelp av ei kjette som vil ut sånn sirka 0530. Dermed starter ofte researchjobben da. Skrivingen starter gjerne en time eller to seinere. Trenger som regel en lang pause midt på dagen, står jeg fast hjelper det godt med en lang sykkeltur. Så våkner kreativiteten utpå ettermiddagen igjen. Ikke alltid praktisk å kombinere skriving med middagslaging til familien, men må man så må man. 😉

    Eirik Newth

    29.06.10 at 08:29

  4. Jeg er også en tidligskriver, men fullt så tidlig som fire har jeg ikke testet å starte ennå.

    Min naturlige døgnrytme tilsier at jeg våkner 5.30 og legger meg 22 og jeg skriver mest intuitivt rett etter at jeg våkner. Men er det flyt så er det flyt, og da kan jeg skrive hele døgnet.

    Redigering gjør jeg best mellom 11 og 14, dog. Nå jeg er våken og «skarp».

    Dessuten har jeg funnet ut at når jeg skriver «ny» tekst trives jeg best med å gjøre det med penn og papir, mens videre redigering gjerne kan skje på skjerm.

    Kaja Marie

    30.06.10 at 17:25

  5. Eg høyrer til dei som treng samanhengande tid. Erfaring frå skrivinga siste fire-fem åra viser at det meste eg skriv kjem når eg reiser vekk frå familien og internettet, nesten kvar som helst, og berre skriv. Det blir neppe meir enn 7-8 timer skriving kvar dag då heller, og oppdelt i økter avbrote av røyking og kaffedrikking på trappehella eller balkongen eller ein kafe. Men då er det som hjernen maktar å samle alle trådar, og eg kan tenke komplisert og stort nok, fordi eg ikkje snakkar med nokon, og ikkje tenker på anna.

    Skippartaksskriving, altså.

    Avil

    16.07.10 at 13:06


Legg igjen en kommentar

