Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Meningsløs hendelse strøket

with 5 comments

Da bloggen ble opprettet, lovte jeg å ikke bare vise glansbildene, de gode passasjene, det som funker i romanteksten. Nedenfor ser du eksempel på noe som ble strøket i dag.

Svært tidlig i omskrivingen av åpningen forsøkte jeg å vise en konflikt, men etter å ha stirret på dette forsøket, måtte jeg stille de nødvendige spørsmålene:

Trenger Robert en konflikt med en bensinstasjonsansatt?

Mulig.

Da må den scenen i så fall peke framover, på noe som skal skje.

Gjør den det?

Nei.

I denne scenen er det kun misforståelse. Dama bak disken skal ikke være med videre i handlingen. To grunner til å stryke.

Den tredje og fjerde grunnen gjør at jeg stryker: det er ikke bra skrevet, og det står fakisk i veien for det Robert egentlig strever med i denne åpningsscenen.

Det er pinlig å publisere, men litt mindre pinlig her på en blogg om skriveprosessen enn i ferdig manus.

‹‹Litt av et regn, ›› sier han til kvinnen bak disken og skyver koppen mot henne.

‹‹Du har feil kopp, ›› opplyser hun.

‹‹Den er min ››

‹‹Den gjelder bare på HydroTexaco. ››

‹‹Hva slags stasjon er dette? ››

‘‘Shell, ›› smeller hun

‹‹Jeg vil likevel ha kaffe i denne, ›› svarer Robert.

‹‹Kaffeavtalen din gjelder ikke her, ›› sier hun og flytter rundt på bollene i glassdisken for å få plass til flere.

Kan jeg få et pappbeger, da.

‹‹Da må du kjøpe kaffe. ››

‹‹Det er jo det jeg spør om,  ›› svarer Robert med tilkjempet ro.

‹‹Begerne er over der, ›› ved butikkhylla.

Han henter et mellomstort beger og går tilbake.

Written by Vidar Kvalshaug

13.06.10 kl. 11:52

Publisert i Uncategorized

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Takk! Det er så kult at du deler!
    Sikkert fint å få vekk sånne som «med tilkjempet ro»…
    Ellers, lurer på: MÅ det ALLTID peke framover? Kan man ikke (i hvert fall innimellom) bruke slike småscener til å vise sider/sinnstilstander ved karakteren(-e), ev. miljø o.l.?
    Mari

    Mari Myksvoll

    13.06.10 at 12:11

    • Hei. Jeg tenker at konflikter som skal være på side en og to i en roman bør peke framover. Som leser av bøker, tenker jeg også at tidilige konflikter er viktige for handlingen. Min greie er å skildre karakter gjennom hans/hennes handlinger, i alle fall i begynnelsen. Som du påpeker: små scener/konflikter kan peke hvilken vei de vil, men de må være langt bedre enn mitt vrakgods.

      Vidar Kvalshaug

      13.06.10 at 12:17

  2. Synes denne scenen er morsom, jeg. Men jeg er enig med deg i at konflikter bør peke fremover, dra i samme retning som resten av teksten og deg, og ikke bare være morsom.

    Kaja Marie

    13.06.10 at 15:06

  3. Jeg tenkte på det samme som Mari Myksvoll. Av og til, særlig på film kanskje, skulle jeg ønske at jeg ble lurt, slik at jeg ikke skal innbille meg at jeg vet hva som skal skje. Eller i den siste norskoversatte til Magda Szabo, der jeg tenkte JEG SKØNNER DET NÅ, hun blir misfornøyd når hun kommer til dattra i byen osv. Selv om en roman ikke er som livet, så tror jeg at jeg ville like det om figurene virrer litt mer, at det likner det uforutsette, det som ikke henger sammen, som i livet ellers? Jeg har ofte lurt på dette, når litteraturfolk skriver slik du gjør nå, må virkelig alt være viktig for historien.

    fr.martinsen

    14.06.10 at 17:14

  4. Ja, enig med Fr. Martinsen. Mer virring!
    Men virringen bør kanskje ikke begynne allerede på de første sidene,
    før hovedpersonens mål/prosjekt er etablert.
    I så fall måtte romanen få navnet VirrVarr, og handle om nettopp det…

    Mari Myksvoll

    15.06.10 at 09:58


Legg igjen en kommentar

