Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Rydde noen timer til roman

with 3 comments

«Trampolineland» har veket for våren, høytidsdager, familie og alt det som hører utesesongen til. Tre barn under seks år skal ha sitt i tillegg til dagarbeide.

På denne datoen er en ny skrivepermisjon to måneder unna. Manuset kan ikke ligge så lenge. Det blir rustent. Tvilen slår seg på sinnet. Robert, Beate, foreldrene og de andre personene drar seg bort fra oppmerksomheten min. Hele perioden har jeg notert og forsøkt å tenke på dem.

Kona ser at jeg dras mellom vår felles virkelighet og romanens. Etter en syttendemaimaraton uten sidestykke, tilbød hun seg å ta ungene til en avtalt bursdag i helga, til å rydde noen timer for meg. Da ble jeg glad, men jeg tror vi sovnet før jeg fikk sagt det.

De fleste forfattere med forpliktelser den ene eller andre veien, kjenner ofte på denne situasjonen. Man ivrer, men det er alltid et foreldremøte, et trillebårelass med planter som skal settes ned, noe som skal ryddes eller prates om. Selv tre timers jobbetid er noe det tar tre timer å planlegge.

Min erfaring er at det tar ca en time fra jeg setter meg ned til alt annet er borte fra radaren. Til det går an å skape intenst og virkelig være i den andre virkeligheten. Dette er sikkert ikke til å begripe for folk som driver med en eksakt vitenskap, men slik er det. Da er det godt å ha noen som forstår akkurat det. Og som hjelper til med å rydde noen timer til romanen.  

Hvordan får du tid til skriving?

Written by Vidar Kvalshaug

18.05.10 kl. 12:31

Publisert i Uncategorized

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rene Knausgård light her, Vidar 😉
    Men du verden så rett du har.
    I tjue år levde jeg et slikt «dobbeltliv».
    Fra 2006 har jeg jobbet fulltid som forfatter.
    Et privilegium!
    Men – familien min ser ikke stort mer til meg for det… Jeg skriver alltid.

    Tom Egeland

    18.05.10 at 12:38

  2. Bra skrevet og poengtert. Selv har jeg fått en måned her og litt tid der av samboeren, men det meste blir til etter dagarbeid, bleieskift og familiesaker, innimellom på bekostning av trening og søvn.

    Håper å gjøre en Egeland, men innser at det er en vanskelig bransje å hevde seg i…muligens mye verre enn å bli verdensmester i hvilken som helst sport.

    Ken Hansen

    18.05.10 at 20:29

  3. Jeg skriver om morgenen. Hvis ikke blir det ikke gjort og jeg blir altfor stressa i hodet til å være et annet sted enn i mitt eget liv. Jeg står heller opp en time tidligere, for å ha muligheten til å gjøre det. Men nå har ikke jeg familie og barn og kan stort sett gjøre som jeg vil. Det er vel bare å nyte det så lenge det varer.

    Kaja Marie

    19.05.10 at 07:08


Legg igjen en kommentar

