Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Tattoo for Tronsmo, en bokhandlerblues

with 2 comments

Snøfiller flyr og Ulf Lundell på stereoen gjør meg bare urolig. Revisjon av romanen burde vært påbegynt.

Samme dag som Anders Heger og PEN-klubben stiller spørsmål ved kvaliteten på og bredden i norske bokhandlere

http://www.klassekampen.no/57454/article/item/null/bekymret-for-smalt-bokutvalg

finner jeg det for godt å vise fram tatoveringen, noe jeg har klart å avholde meg fra helt siden den ble laget i 1997. Men den er mitt bidrag til debatten. Med den vil jeg peke på ei boksjappe som har gjort alt riktig. De har trodd på det de driver med, at det gjør en forskjell i en ung persons liv, og de har gjort det med pasjon.

Jeg tror på Tronsmo. Eller trur på Tronsmo, som de sjøl ville sagt. Har hatt mine fighter mellom hyllene der, skjærende uenighet med bokahandler og poet Terje Thorsen. Eva som ikke vet hva godt hun kan gjøre for lesende folk. Da jeg begynte å vanke på Tronsmo, var Per Petterson ekspeditør. Det så allid ut som han hadde sovet i sjappa. Petterson hadde en måte å anbefale på som var motsatt av selgerens. Hans tilbakeholdne njæææi og njaaaa lærte man seg å tolke. Eller ikke.

De store bokhandlerne blir større og kjeder seg. Å repetere kritikken har lite for seg, det er en gammel plate som aldri har vært snudd, men en diskusjon på et høyere plan enn individets forfengelighet (debutant Anders T. Andersens utspill i Dagbladet om fraværet av egne bøker i hyllene), ønskes velkommen.

Knivene har fløyet rundt Tronsmos strupe i 35 års tid, men de biter seg fast bak Tullinløkka ennå. Et mønstrebruk, spør du meg. Debatten Anders Heger og PEN-klubben sparker opp til, skal handle om alle de andre.

Hva er din favorittbokhandel – og hvorfor?

Written by Vidar Kvalshaug

04.05.10 kl. 08:09

Publisert i Uncategorized

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Husker da Per Petterson jobbet på Tronsmo, ja. Kjøpte mest i kjeller´n (ofte av Jon Sveinbjørn Jonsson), men husker at han ble glad da jeg hadde kjøpt «On the road» av Jack Kerouac i en billig pocketversjon.

    Stian Bråthen

    04.05.10 at 11:29

  2. Kul tattis 🙂 Hilsen en slektning av de opprinnelige eierne.

    tronsmo

    09.09.13 at 12:39


Legg igjen en kommentar

