Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Det gjenstår maksimalt én runde

with 3 comments

Hvor mange ganger skal man høre at «det da ikke kan ta særlig lang tid å skrive en bok», altså 200 manussider? Mange. Og det er greit. Hvor mange ganger er man ikke fristet til å fortelle om revisjonene, pirket, strykningene og alt og spørre tilbake: «hvor lang tid tror du ikke det tar?»

Dere som har lest bloggen fast, har en anelse om det, og nå bryter det løs igjen.

Runde 3.

Bokseren står i hjørnet, har ikke engang touchet kanvasen eller hengt på tauene.

I dag ble runde tre blåst i gang. I klartekst betyr det at boka ikke kommer ut i høst, men i januar. Akkurat det betyr lite for meg. Jeg begynte kke å skrive for å bli publisert ofte, men for å fine ut noe om meg sjøl, om jeg var kapabel til mer enn det som Kjartan Fløgstad beskrev som å ”reisa til byen for å skapa seg” (sjekk dobbeltheten i uttrykket ”å skapa seg”, som det ofte er doble hentydninger hos Fløgstad)

«Trampolineland» har fortsatt mangler, men de er færre enn sist, opplyser redaktøren. Jeg er nokså enig med ham. Noen ganger håper en forfatter at redaktøren ikke skal oppdage akkurat den snarveien, den vrien, den logiske bristen, men en god redaktør oppdager alltid åpenbare svakheter. Oddvar Aurstad i Gyldendal er bra for mitt forfatterskap.

I dag satt vi en drøy time og snakket om Robert, Beate, fedre, familie og andre figurer i romanen som om det var folk vi kjente, vanlige folk med litt uvanlige ærender og deres hverdagstrøbbel.

Det slo meg ikke før etterpå at vi snakket løst og ledig om romanpersonenes røverferder, og at det var som om de levde. For meg var det første gangen jeg snakket slik, helt fri fra manuset.

Tolke det?

Følelsen var god. Er god. Det gjenstår maksimalt én runde, og det er denne runden jeg har til å gjøre det.  I kveld har jeg en drink med et fornavn på bordet, Chip Taylor på stereoen og venter med å åpne notatene fra møtet til det kjennes riktig.

Kanskje til helga. I alle fall før mai. Følg med på bloggen. Det er i gang igjen.

Written by Vidar Kvalshaug

28.04.10 kl. 19:39

Publisert i Uncategorized

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lykke til med siste runde.

    Kaja Marie

    29.04.10 at 10:11

  2. Bloody Mary?

    Silje

    30.04.10 at 07:18

  3. Nei,det var restene av noe ræl i skapet. En slant her, en der. Pluss sitron. Det lignet noe fra en bar og varte lenge. Bare én.

    Vidar Kvalshaug

    30.04.10 at 07:23


Legg igjen en kommentar

