Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Alltid ha en på lomma

with 3 comments

Dette er mitt beste tips til deg som skriver eller vil skrive litteratur: Ikke la noe gå fra deg. Bruk notisbok eller notatfunksjonen i mobilen.

Skal du notere alt, absolutt alt? Nei. Jeg har en usedvanlig stygg notisbok, men formatet er hendig for både innerlomme og skulderveske. Da blir den brukt, og nå har det begynt igjen: flere ganger daglig tenker jeg på noe som er verd å notere. En setning, en assosiasjon, et navn. Det kan være hva som helst, til og med små utklipp fra avisene. Notisboka skal myldre.

La oss si at du får bruk for to av ti ting du har notert og at de ni andre bare er pinlig? Det er likevel verd å dra rundt på notisboka. Det er på de små, linjerte sidene det begynner.

Hva bruker du for å huske?

Written by Vidar Kvalshaug

18.04.10 kl. 05:54

Publisert i Uncategorized

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Helt enig, Vidar! Jeg får ikke understreket dette nok, til mine nevøer som skriver litt hist og her. På lomma ligger notatblokka, størrelse og medium helt underordnet. De ser på meg som en dinosaur, men må bryte sammen og tilstå hvis planer faller i fisk og jeg spør etter notatene… Hver gang understreker jeg at poenget er surt ervervet: Jeg har glemt en bitteliten detalj, osv. Som da jeg på bussen til Hamar for ti år siden tenkte at jeg hadde riktig lengde på Åge Danielsens spydkast i Melbourne, men etter kontroll over mobiltelefon måtte ei plate i Hamar Arbeiderblad settes på ny! Djevelen bor i detaljene!

    Terje Storsanden

    18.04.10 at 06:47

  2. Jeg har notatbok når jeg beveger andre steder enn mellom jobb og hjemme. På jobben og hjemme sender jeg e-poster til den andre e-post-adressen, altså i det universet der tanken/setningen hører hjemme (og jeg bruker google.doc.) Det hender jeg glemmer notatboka og må tigge lapp av bartenderen. Det hender også at jeg stoler for mye på at jeg husker hvor jeg ville hen med en assosiasjon slik at jeg broderer den for lite ut i notatet. Men som regel kommer de tilbake ved en annen anledning. Jeg har en haug notatbøker fra år tilbake. Hvis jeg blar tilbake i dem ser jeg at jeg har tenkt i samme baner i årevis.

    fr.martinsen

    18.04.10 at 08:10

  3. Terje, neste gang må du huske å notere at han het Egil Danielsen.

    Vidar Kvalshaug

    18.04.10 at 08:38


Legg igjen en kommentar

