Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Besatt, forsinket og «bra nok»

leave a comment »

 

I dag er alt ferdig revidert. Samme hvor mange ganger jeg sier denne setningen, blir den ikke sann. Du blir aldri ferdig. I dag skal jeg printe ut manuset og lese sakte og nøye på papir. Det er sant.

Oppretting, stryking og tilføyelser skal fortsette på papir. Med blyant. Papir har ennå den egenskapen at det gir en annen oversikt. Helt ferdig blir man aldri siden teksten er en levende masse som kun finnes her og i mitt hode, men forfatteren må finne det punktet der det å bytte ett ord eller fire ikke lenger har noen mening.

Noen ganger er ”bra nok” mer enn nok. Ellers blir man både besatt og forsinket.

De siste ukene har jeg revidert romanen ”Tramolineland” med tanke på utgivelse til høsten det vil si levering den første hverdagsmorgen over påske.

Avsnittet nedenfor er et eksempel på at det trengs en runde til med papir og blyant. Minst. Jeg veit det er noe i det avsnittet, at hvis jeg filer det ned, stokker og stabler, kommer det fram noe som skal skinne. Det samme kommer jeg trolig til å tenke etter aller siste finpuss før forlagets språkvask. Og kanskje etterpå. Teksten blir aldri ferdig. Snart skal den ut av mine hender.

Ingen av forventningene til en far av hans generasjon var av intellektuell eller følesesbasert art. Muligens i byene, men ikke her ute. Det var forventet at han viste omsorg for barna sine, var glad i dem, trøstet når det trengtes, men Robert så likevel faren med en hinne rundt seg. Tankene likevel kunne være et annet sted, på neste gjøremål. Robert så en person som følte seg litt utilpass og lite komfortabel med barnet som krøllet seg sammen på fanget og ba om noe han ikke visste hvordan han skulle gi. Ikke var det et blødende sår eller opprevet bukse å fokusere på, ikke var det noe tydelig konflikt eller noe konkret han kunne løse. Barnet ville bare ha ham og hans ømme ord og varme, ikke hans tjenester.

Written by Vidar Kvalshaug

01.04.10 kl. 04:42

Publisert i Uncategorized

Legg igjen en kommentar

