Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Et brev med streif av sol

with 7 comments

I dag er det vanskelig å skrive. Tankene ligger i de to neste bøkene. De blir mulige takket være dette tiårets viktigste brev. Det kom lørdag.

Fredag ble stipendene fra Statens Kunstnerråd offentliggjort. Jeg gledet meg over kolleger som fikk støtte, kanskje spesielt over novellistene og enda mer spesifikt kollega Annette Mattsson i Bergen som fikk et treårig arbeidsstipend. (Herved også en oppfordring til å lese hennes noveller – mer vil komme fra hennes kresne blyant) http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do;jsessionid=FA3BC3F705DB6A82C9559DFACE89729C.node4?rom=MP&enkeltsok=annette+mattsson

Sjøl fikk jeg avslag. Er det lov å bli sur over det? Rasjonaliteten klarte ikke overstyre følelsene denne fredagen. Jeg var sur. Lei meg. Tenkte at ”Trampolineland” blir min siste bok. Jeg kan ikke sette familieøkonomien mer i spill ved å ta fri fra jobb for å skrive.

Lørdag var vi i byen med ungene og kom heseblesende hjem like oppunder banetv. Middagsgjstene skulle kome bare en time senere. Vi hadde ennå ikke vært i butikken. Alle var stressa. Kona ringte fra postkassa, oppglødd. 

”Ikke blir sur for at jeg har åpne posten din. Livet ditt er i ferd med å endre seg”, sa hun, og leste:

”Det litterære Råd har tildelt deg Vederlagsfondets 2-årige arbeidsstipend. I 2010 kr 186.000 per år.”

Hoi. Livet var snudd. Jeg snakket ned i en kald flaske øl tre sekunder senere, men var for øvrig målløs. Da skjønte jeg hvorfor lottomillionærer ikke klarer å si annet på direktesendt tv enn at de skal bygge seg ny garasje.

Written by Vidar Kvalshaug

29.03.10 kl. 09:13

Publisert i Uncategorized

7 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det var hyggelig, Vidar, gratulerer så mye!

    Tom Egeland

    29.03.10 at 09:24

  2. Gratulerer med stipend! Og ja: Mattssons noveller bør misjoneres til det ganske land, et sterkt forfatterskap

    silje

    29.03.10 at 10:08

  3. Dette var meget gledelige nyheter for deg, Vidar. Nå får du økonomisk frihet. Slikt er helt avgjørende. Jeg så nettopp en dokumentar om Barbro Alving, og tenkte på samme tema: At vi GIDDER å slite så mye for så lite… Kort sagt: Gratulere med frikjøpt tid! Så får vi andre glede oss til resultatene:D

    Terje Storsanden

    29.03.10 at 12:03

  4. Gratulerer. Jøss, finns det slike stipend?

    uppsalahansen

    29.03.10 at 12:58

  5. Gratulerer. Kjør på!

    Oddvar

    29.03.10 at 16:21

  6. Gratulerer og lykke til med videre skriving 🙂

    lisbethfalling

    30.03.10 at 14:01

  7. Gratulerer! Så deilig det må være!

    Kaja Marie

    05.04.10 at 13:28


Legg igjen en kommentar

