Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Camilla er ikke blant oss lenger

leave a comment »

Camilla måtte ut, måtte bort. Redaktøren min spør på en subtil måte hva slags funksjon hun har. Svaret er ingen. Folk uten funksjon, må forsvinne. I romaner så vel som i andre diktaturer.

Jeg skrev om Camilla-problemet i posten ”Tenkte det var fint med en kjæreste” for en stund siden.

https://kvalshaug.wordpress.com/2010/02/23/tenkte-det-var-fint-med-en-kj%c3%a6reste/

I går kveld og i dag morges ble hun endelig fjernet fra familien Walstad. Det var nå blitt en teknisk operasjon for meg, no feelings, men likevel satt jeg igjen med dette vesle avsnittet, en liten darling i teksten . Den betyr ikke noe i sammenhengen lenger, har kanskje aldri gjort det. Her er den. Bye, bye, Camilla.

”Har du fisket mye?” spurte han Camilla.

Hun satt sammenkrøpet som en fugleunge i en tilsnørt boblejakke og plirte med øynene mot kveldssola som kom mellom to sjøhus og satte Anne i skyggen.

”Jeg er fra Ærø”, sa hun og så at det ikke sa Robert noe særlig.

”Jeg elsker å være på sjøen. Kjenne elementene,” la hun til.

 Motoren bråkte såpass at Robert frikoblet den hver gang Anne sa noe. Hun pekte på skarv som fløy opp og andre småbåter med en krans av måker rundt der de gjorde opp fangst.

Written by Vidar Kvalshaug

24.03.10 kl. 08:21

Publisert i Uncategorized

Legg igjen en kommentar

