Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Natt til mørk morgen

with one comment

 

Skrivingen startet ved sekstiden. Ikke i fysisk forstand, men ikke helt ute av natta begynte jeg å formulere tankene til Robert en julinatt natt der Robert våkner på sofaen til faren sin.  

Kapittelet åpnet slik

Julinatta holdt på å vikle seg ut av et laken av stille partikler, blomsterstøv, tung dunst fra nyslåtte plener og komme til en ny klarhet. Han la hodet på puta og lukket øynene, men ett av beina pendlet utenfor dyna og kanten på den blå sofaen. Det bare beinet svingte lett, uten at han visste det var slik eller mente noe videre med det, og fanget inn både tiden som hadde gått, den sparsommelige stua og rommet ved siden av.

Omtrent dette hadde jeg på repeat på vei til barnehagen. Tre barn var usedvanlig hjelpsomme og blide denne morgenen. Hjemveien tok jeg gjennom et boligområde med flere øde strekninger, skitne brøytekanter og en gjenstridig tåke, på gangstier hvor det var bilspor i sørpa og uten kaffe eller frokost gikk jeg til maskinen og John Coltrane fra 1966 for å skrive Robert helt svart og syntes jeg fikk det ganske bra til.

Videre nå, opp fra en transelignende time, en av de lykkeligste ulykkelige i hele skapelsen av romanen. Tør ikke se meg tilbake. Bare et par slike timer til før påske og jeg veit det er dette jeg skal drive med resten av livet.

(Tittelen på denne posten er lånt fra Ingvar Ambjørnsens novellesamling fra 1997)

Written by Vidar Kvalshaug

23.03.10 kl. 08:27

Publisert i Uncategorized

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Veldig bra prosalyrisk innledning! Ja, hele starten på kapitlet gjør meg nysgjerrig på fortsettelsen, …og på hele boka. Kjøper’n, Vidar!

    Jan Sæterli

    23.03.10 at 08:39


Legg igjen en kommentar

