Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Tanken må ha streifet dem

with one comment

 

Min venn husker svært tydelig en dag da han som ca 12-åring så noe på BP-kiosken: En av Kårvågs voksne ungdommer skulle betale for kioskvarene og dro opp en lommebok stappfull av sedler. Min venn mener selv han tenkte: ”Hvorfor drar du ikke? Hvorfor gjør du ikke noe bedre et annet sted? Er det ingenting du har lyst til å se?”

Episoden gjorde inntrykk på meg. Så sterkt inntrykk at jeg forsøkte å formulere tankene bak en sånn bensinstasjonsepisode i romanen ”Trampolneland” som, om GGG  (Gud, Gyldendal, Gintonic) vil, kommer til høsten:

(…utdrag…) Robert tenkte at det folk ventet på, ville være en virkelig avgjørende hendelse, et nytt lys som skulle henge over fjorden en morgen. En helt ny smak som skulle åpenbare seg i munnen, at det skulle komme en helt annen energi et i menneskene rundt ham, at det plutselig skulle bli en annen måte å snakke og smirke rundt hverandre på. Til slutt ble Robert lei av å vente og bestemte seg for å dra ut og finne det selv, men da kom innkallingen til militæret.

Hvordan var det å dra? For du har dratt, du også?

Written by Vidar Kvalshaug

19.03.10 kl. 08:31

Publisert i Uncategorized

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Å dra var som om blyloddene jeg ikke visste var der, slapp og jeg kunne puste. Reisen til hovedstaden var ikke lang, allikevel var den kanskje forskjellen mellom liv og død. Egentlig dro jeg ikke, jeg kom hjem.

    Brita

    19.03.10 at 09:04


Legg igjen en kommentar

