Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Et lite lån fra låtenes verdensbank

leave a comment »

 Når jeg leser, streker jeg under setninger, begreper, bilder for å kunne hente fram seinere. Tyveri? Naa, vi kaller det lån.

Noen ganger låner jeg også fra låtskrivere. Dale Watson, en honkytonkfavoritt i Austin, hadde ei låt som heter ”Wine Don’ t Lie” i 1997. Tittelen fascinerte meg. Da jeg i 2000 ga ut en novellesamling, het en av novellene ”Sprit juger ikke”.

Tyveri eller lån? Lån.

William Gay er en sørstatsforfatter jeg setter høyt. I en av bøkene sine tar han følgende delsetning rett fra en kjent låt av Billy Joe Shaver: ”I got a good christian raising and a eight year education…”

Tyveri eller lån? Ikke godt å si. En tributt til Billy Joe Shaver kanskje?

 I natt gikk jeg hjem fra byen med Bruce Robison på øret, en av mine favoritterlåtskrivere, og ble fanget av et bilde i dette verset av låta ”Tonight”. I dag har jeg implementert det i romanen ”Trampolineland”, som denne bloggen handler om.

Du kan jo lese verset og prøve å gjette hvilket bilde det er snakk om?

With a kiss and a whisper in the backseat of a car /

 Collecting young girls just like fireflies in a jar /

 But the glass is all empty their wings took flight /

 So fill er up good Joe cause anything might happen tonight

Written by Vidar Kvalshaug

17.03.10 kl. 10:26

Publisert i Uncategorized

Legg igjen en kommentar

