Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Someone told my story in a song

with 2 comments

Levi Henriksen siterer nesten alltid Springsteen og Dylan. Jon Fosse har brukt Ekelöf og Adorno. Norske forfattere nærmest verdensmestre i sitater fra dikt, sanger, filosofer og andres verker på sidene før romanen virkelig begynner. Eller begynner den i selve epigrafen?

 Wikipedia forklarer:

Epigraf (fra ἐπιγραφή; «påskrift» eller «innskrift») er et eldre faguttrykk for innskrifter fra antikk tid. Uttrykket er til en viss grad gått ut av bruk.

 

Jeg har vært slumsete med epigrafene i mine tidlige bøker. I begynnelsen handlet det om å tøffe seg, tror jeg. Å vise at man hadde referansene i orden. Jeg har sitert både sangere, fagbøker om motortrimming og alskens.

I den kommende romanen «Trampolineland» er valget bevisst og har nær tilknytning til handlingen. Epigrafen skal selvsagt ikke røpe handlingsforløpet, men jeg velger å si at denne fra låtskriveren og folksangeren David Malletts låt «Hometown heroes» er et frampek.

It was a desperat time on the small town stage /

no price coming for the coming of age /

so you burn with a passion, you burn with a rage /

‘till the fire done pulled you in

 Verset kom flytende en svært tidlig morgen i St.Agustin i desember mens jeg skrev på verandaen. Dette er en sang jeg har likt lenge.

Noe ganger tenker mange forfattere at noen har rappa historien deres, som Merle Haggard skrev det; «Someone told my story in a song».

Har du opplevd at en hsitorie du har pønsket ut eller tenkt på allerede finnes i en eller annen form?   

 

Written by Vidar Kvalshaug

11.03.10 kl. 08:27

Publisert i Uncategorized

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hei Vidar,

    Vet ikke om du har hørt denne låten…

    Fant den i bunken med 7″ jeg kjøpte på ebay «Hank Williams You Wrote My Life» med for meg ukjente Moe Bandy.

    Freddy Mathisen

    16.03.10 at 14:03


Legg igjen en kommentar

