Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Er det meningen vi skal like henne?

with 3 comments

Hovedpersonen Robert har en kjæreste. ”Er det meningen vi skal like henne?”, spurte redaktøren min.

Spørsmålet kom ikke ut av det blå. Sympati/antipati, interaksjonen mellom romanarakterer og hvordan de utvikler seg i boka, betyr mye. Svaret var likevel:  Jeg liker ikke denne kjæresten. Hun har en rekke usympatiske egenskaper og handlinger og jeg fikk ut litt raseri (Knausgårds 1800-tallsmann, yeah!) ved å skrive henne.

Hvordan hun oppfattes av en redaktør og en leser, hadde jeg ikke tenkt nok på.

Romanen krever så mye mer motivering av både situasjoner og karakterer enn novellene jeg er vant til, og de skal holde vann. Derfor ha jeg flyttet en betydelig episode i livet hennes ca ca side 30 til hel mot slutten av manuset. Episoden er egnet til få sympati for henne, til å forklare henne.

Å flytte en scene som legger premisset for en vesentlig romankarakter, er gjort i en fei med CTRL x og CTRL v, men det er en betydelig jobb å rydde opp i manuset. Kjæresten har nå fått en annen rolle i boka, og episoden som var premisset for henne tidlig i boka, håper jeg nå kan oppleves annerledes mot slutten.  

Der er jeg nå, på oppryddingen. Det var en smekk, men trolig på sin plass; Jeg hadde ikke tenk godt nok rundt henne, på hvordan hun skal fremstå i boka.

Opp med hånda de som tror at å skrive en roman handler om å skrive i vei.

Written by Vidar Kvalshaug

09.03.10 kl. 10:45

Publisert i Uncategorized

3 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dette er spennende lesning, Vidar. Rett og slett smågenialt å følge prosessen.

    Rolf W. Pettersen

    09.03.10 at 10:57

  2. får håpe at det ikke plutselig dukker opp noen av eksene hennes.

    liavalor

    09.03.10 at 12:00

  3. 1. Om gullbarrene på stuegulvet: Ser det for meg, men er enig med den som sa det blir litt vel svulstig. Gullbarrer! Hm. Kanskje i en helt annen sammenheng.

    2. Usympatisk eller sympatisk kjæreste: Selv de største drittsekkene har forsonende sider. Ingen er bare verken god eller dårlig, sympatisk eller usympatisk. En udelt usympatisk person gjør det lett for leseren – for lett, synes jeg. Leseren bør gis noe som gir tyggemotstand.

    3. Bloggen: Bra prosjekt å blogge om skriveprosessen. Så det i en notis i Klassekampen, derfor er jeg her.

    4. Om å skrive en roman: Selv det korteste avisinnlegg eller den dårligste jubileumssang kan føre forfatteren til sammenbruddets rand. Jeg har forsøkt å følge Horats råd, men hvordan finne ut hva som svarer til ens krefter og hvor mye skuldrene kan bære? Bare en måte å finne ut det på.

    «Jeg råder dere som skriver, til å velge et emne som svarer til deres krefter og til å tenke lenge og vel over hva skuldrene ikke makter å bære, og hva de makter. Den som har truffet sitt valg slik at han behersker stoffet, vil verken mangle uttrykk eller klarhet i stilen.» (Horats 63-8 f.Kr.)

    Hild

    21.03.10 at 09:20


Legg igjen en kommentar

