Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Nordvestlandet og den norske(ste) mentaliteten

with one comment

 

Jeg har skrevet om ferjer, ensomme ferjeleier, vær som skifter tre ganger i timen, om øyer, øyfolk, strømfjordene. Er det dette som er Vestlandet? Og dermed Norge?

Dette er omgivelsene, fernisset, og mye av dette blir brukt når man skal parodiere vestlandsromanen. Fosse, Hovland. Gi dem ei ferjekai og et utfar med en fjortenfoting, og du får litteratur ut på andre siden.

Delprosjektet i romanen «Trampolineland», som om inspirasjonen og forlaget vil kommer til høsten, er å forsøke å finne det norske. Hva som er oss.

En del av å være norsk, er å unndra seg. Det forsøkte jeg å si noe om i dette foreløpige utdraget:

«Jeg synes jo det er aldeles for galt at dere holdt på med så mye styr for min skyld.» «Hva skulle vi gjort i stedet da?» «Et stykke bløtkake og en kaffekopp hadde vel holdt. Dere skulle ikke plaget så mange med å komme bare for min skyld.» «Nei, vet du hva,» sier Robert og slår i bordet så den lave koppen hans hopper ut til kanten av skålen og begynner å renne ned på fatet, en liten elv ut på bordet og til slutt i tynne drypp ned på golvet. «Nå skal du faen meg høre. Det du sier nå, fornærmer meg. Ikke fordi vi la ned mye arbeide i å få dette bra. Og er du skuffet, så, vel. Da har vi ikke gjort god nok jobb. Det ville også vært greit. Men vet du hva som gjør meg forbanna, Fridhjof Walstad?» «Nei.»

…og her begynner det å bli hett.

Hvilken beskrivelse av nordmannens mentalitet husker du fra det du har lest?

Written by Vidar Kvalshaug

04.03.10 kl. 20:03

Publisert i Uncategorized

Én kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Måtte bare si at jeg liker bloggen din. Prossessen med å skrive en bok virker svært interesant og å få oppdateringer på veien mot utgivelse er noe nytt! Har lest litt bøker om skriving og slikt, men dette er annerledes. Det er noe annet når man står på andre siden og ser tilbake på det å skrive en bok, enn det å faktisk være mitt oppi det!
    Nok engang: takk.
    Jeg linket siden din på bloggen min og håper dette er greit?
    mvh Calle.

    calleclown

    23.03.10 at 19:32


Legg igjen en kommentar

