Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Skriv det du kan, ikke de du kjenner

leave a comment »

Note to self: Når du jobber med hovedpersonen din, ikke la ham være lik deg selv.

Og voffor de’ a ?, som Trond-Viggo spør.

Oftere og oftere støter jeg borti folk jeg kjenner i norsk skjønnlitteratur. Både de som åpenbart og av medieomtale er skrevet inn i en bok og de jeg får vite om underhånden. Det er forbausende mange som ikke gjør seg møye med å legge karakteren lenger bort fra seg selv eller bekjente enn høyst nødvendig.

Hva er den nødvendige distansen i skjønnlitteraturen?

Hadde jeg hatt svar på det, ville hovedpersonen Robert sittet mye bedre (jfr tidligere post ”Jeg kjenner ikke Robert”. )

Hadde det vært et klart og entydig svar på spørsmålet, ville ikke dette blitt postet. Forfattere verden over ville styrt klar av fellene (og nå trenger dere ikke tenke Knausgård, det er en annen debatt med andre premisser).

Jeg har begynt å hale og dra i Robert. Han er i utgangspunktet ikke lik meg, men vi har mange av den samme type vilje, de samme geografiske preferansene, ønskene og drømmene. Det ser ut til å ha vært nok til at jeg ikke jobbet godt nok med ham i førsteutkastet. Får svi nå.

Her om dagen så jeg en type i en nettavis og tenkte ”slik ser Robert ut. Der har jeg ham”.

Så begynte jeg å notere karakteristikker og bygge opp livet hans i en notisbok. Da dette skulle sammenføres i romanteksten, ble det krøll igjen. Robert kan ikke ha en sånn bakgrunn når han handler slik og slik.

Hvis du, som jeg, ikke gjør god nok jobb med personbyggingen, kommer det tilbake. Du kan bli sittende med en på papiret som av og til er like håpløs som deg selv.

Written by Vidar Kvalshaug

02.03.10 kl. 08:01

Publisert i Uncategorized

Legg igjen en kommentar

