Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Røyket ut av teksten

with 4 comments

 

Folk røyker for mye i tekstene mine. Novellene er fulle av røykere. Sigaretten er så forbaska litterær når den er røykt på riktig måte, av riktig person i riktig sammenheng. Men nå vet jeg det bare er en snarvei.

Helt fra jeg leste diktet ”Cigaretter” av Sigbjørn Obstfelder har jeg vært besatt av røyking i litteratur. Selv er jeg vokst opp med min mors Petterøes 3 (Rizla papir) og røyker pipe sjøl, men røyking har alltid vært mer stas i litteraturen.

Nå sitter jeg og reviderer romanen ”Trampolineland” og redigerer bort noe av røykingen. Alt for mange av hovedpersonene i mine tre siste novellesamlinger røyker. Uvanen er en snarvei til å fortelle om klasse og ståsted: Hvis person A kaller det sigarett og person B kaller det ferdigrøyk, oppfattes personene på vidt forskjellig måte.

Dette er snarveier til å sette en situasjon. Jeg vei at jeg må være mye mer presis framover. Røyk er for enkelt. Likevel sliter jeg litt med å fjerne denne darlingen:

Moren betraktet ham ofte fra trammen. Hun likte å lene seg mot dørkarmen og se at den enslige stripa av røyk omfavnet lampekuppelen over henne. I dag dultet hun døra med hælen og ropte innover i huset at også Anne burde komme seg ut og leke. Anne? ANNE? AAAnnnEEE?  Robert var alene og det så ensomt ut, det han drev med.

 

Hva synes du? Trenger moren å røyke?

Written by Vidar Kvalshaug

27.02.10 kl. 11:49

Publisert i Uncategorized

4 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Holder det ikke med en kaffekopp? Det du ønsker å få frem er vel at hun liker å stå der og se på at han leker. En fast rutine. En røyk låser fast mer av personligheten hennes enn du strengt tatt behøver. Medmindre det er det du vil, da.

    Halvor

    27.02.10 at 11:56

  2. Min første tanke om en mor som står og røyker på trammen med barna rundt seg er automatisk at hun ikke er verken spesielt ansvarsfull, høyt utdannet eller har millionlønn etc og at hun fremstår som nevrotisk og litt på randen og et litt tafatt menneske i denne sammenhengen.

    Likevel synes jeg ikke moren trenger å røyke her, selv om jeg er enig i at røyk er ekstremt talende i tekst. Du kan jo jo feks få frem poenget ved tydeligere beskrivelse av utseendet hennes, måten hun står på, snakker på, at hun assosierer noe samtidig med at hun roper til barnet, pluss beskrive omgivelsene mer … om det er møkkete og/eller rotete rundt henne etc. Synes dog det med kuppelen var usedvanlig kult og burde beholdes på noe vis, med eller uten siggråke rundt.

    PS! Opphavet røykte i bilen med tre barn og hund baki i min barndom på 70-tallet. De nektet oss å åpne bilvinduet samtidig fordi mamma ikke tålte trekken. Hadde jeg sett noen gjøre det samme i dag hadde jeg nok ringt barnevernet tvert. Dog røyker ingen av foreldrene mine lenger.

    Ine

    27.02.10 at 12:05

  3. Klart ho må røyke. Det er jo ein del av det å stå på trappa, og dessutan seier det mykje at ho faktisk ikkje smugrøyker for ungane, men framleis går ut for å røyke.
    Det er då heilt meiningslaust å stå ute i kulda for ein kopp kaffi.

    Avil

    27.02.10 at 14:28

  4. Då mor mi slutta å røyke, byrja ho å snuse i staden. Det må du for all del unngå at skjer.

    Gunhild S

    27.02.10 at 20:36


Legg igjen en kommentar

