Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Jakt handler ikke om død, men overlevelse

with 4 comments

 Forfattere bruker episoder i stedet for å si det rett ut. Det kalles ”to show”, i motsetning ”to tell”. Show, don’t tell er det eldste hakkspettrikset for oss som skriver. Neste bok heter ”Trampolineland”, er en roman og kommer til høsten hvis bearbeidelsen går bra. I denne bloggen får du 5-6 oppdateringer i uken på hvodan det går og hvilke problemer som ligger på skrivebordet mitt.

 ”Kanskje jaktepisoden bør flyttes?”, foreslo redaktøren i Gyldendal. Godt innspill. Så det sjøl like etterpå. Jaktepisoden er stablet sammen med andre episoder. Det er ikke nok luft og rom rundt den til at den virker slik den skal . Jaktepisoden er en ”show”, ikke en ”tell”.  Jeg vil si noe om hovedpersonen Roberts kontroverser med faren. I stedet for å si rett ut at faren ender opp med å ydmyke seg selv, og sønnen sin, foran øynene på en mengde andre, forteller jeg en lengre historie om dette.

Hvorfor en machoslitt metafor som jakt? Første gang jeg var på jakt, var i 2006. Som bikkjefører. Uten våpen. Det var en så mektig måte å være sammen med natur på at jakt ble sentralt også i forrige novellesamling . For meg handler ikke jakt om død, men om overlevelse.

Jeg pleier å få sjekket de jakttekniske uttrykkene, ord og uttrykk og sannsynlige scenarioer med min gode venn Terje på Nordmøre. Dette utdraget er ennå ikke gjennomskrevet og kvalitetssikret med ham.

Kolla lå veltet som en trefigur et stykke inn opp i skogen. Fridtjof og Dunadsterroristen kom, og de meldte fra på radioen. Det var ei lita kolle. Skuddet hadde gått gjennom mellom frambeina og strupen og gått rett i kjøttet uten å brekke bein eller treffe vitale organer. Det var nesten godt gjort, visste Robert. Hadde han ikke vært så oppe i situasjonen, ville han ikke kalt det et vådeskudd, et av flere, to eller tre, som falt. Skuddet måtte ha vært ett av de siste og slått inn i dyret i svært heldig vinkel, all bevegelse oppover i terrenget etter den åpne marka hadde vært på den eksplosjonen av ren energi og dødsangst, og det kunne dyr kommet et stykke på.

Written by Vidar Kvalshaug

26.02.10 kl. 07:29

Publisert i Uncategorized

4 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg skjønte ikke helt din beskrivelse av jakt som «overlevelse». Det er vel ingen som behøver å jakte i dag for å overleve. For dyret handler det uten tvil om død. Den mektige opplevelsen det er å være med på jakt, skulle jeg gjerne sett i en «episode» (slik at jeg kunne kjenne meg igjen). Her blir det tell, don´t show. Og det å skyte hjort med flere skudd, hvorav ett «heldigvis» feller dyret, vitner om at elementære jaktvettregler ikke følges. Det viktigste for meg, er: Ikke skyt, hvis du ikke er hundre prosent sikker på å treffe slik at dyret faller der det står. Det beste treffet er dødelig. Det nest beste er bom.

    Jan Fongen

    26.02.10 at 08:15

    • Der ser du hvorfor førsteutkast skal bearbeides, Jan. Sikringsskudd er likevel ikke uvanlig.
      «Overlevelsen» i dette uttrykket går på «å ha noe å leve for/å leve på». Det er det jeg skal forsøke med denne fortelllingen i romanen: å vise hvor vesentlig denne episoden er for involverte idet den finner sted og hva den skal komme til å bety for Robert i framtida. Utdraget er lite. Fortellingen går over det som trolig blir 7-8 boksider. Takk for innspill og lykke til med egen bok.

      Vidar Kvalshaug

      26.02.10 at 09:41

      • Jeg regnet med at dette var tatt ut av en sammenheng. Sånn sett skapte du jo nysgjerrighet for jakt som tema i boka di. Vådeskudd som likevel fører til død (og seier?) er i seg selv en interessant metafor. 🙂

        Jan Fongen

        26.02.10 at 10:08

      • Må nesten røpe sammenhengen: det er ikke skutteren som har perfekt hold som tar dyret. Det er Roberts far fra outsiderposisjon. En blemme av de store.

        Vidar Kvalshaug

        26.02.10 at 15:17


Legg igjen en kommentar

