Vidar Kvalshaug TRAMPOLINELAND

Fortellingen om en roman som ble lagt bort og annen litteratur

Luske rundt en roman

with 2 comments

 Hemingway likte å telle ord, fortelle om hvor mange ord han skrev. Ari Behn snakker om antall ord skrevet. Jeg sitter med 63236 ord, men foretrekker å si det er 339932 tegn med mellomrom. Det er den letteste måten å beregne bok på. Del på 2000 og du har omtrent antallet boksider. Like lett som det er nedslående.

170 boksider var det Gyldendal fikk i januar etter to travle måneders utskriving på Gran Canaria. Øktene gikk fra 04 til 08 og noe ganger med tillegg fra 09 til 12. Aldri mer. Noen ganger kom sola smygende opp på beistet av en veranda, men det eneste som var sikkert i denne perioden var tittelen ”Trampolineland” og campari klokka 17.

Nå er lusketiden her. Forlaget har hatt den inne, sagt sitt i møtet og jeg lusker i påvente av systematisk langfri i mars for å skrive om. Å skrive er å skrive om. Det er å stadig revidere, prøve å strekke seg litt til slik at beina slipper og du kjenner hvordan det er å dingle i akkurat dette språket.

Å luske kan være å lette litt på bunken, la papirene sildre mellom fingrene og se hvor lykkehjulspila stopper denne gangen. Man kan luske inn et par ideer, uttrykk, setninger i en notisbok, men framfor alt tror jeg at bare det å ha en roman i denne gjæringsprossen har en egenverdi i seg selv. Jeg tillater meg dette og for kanskje første gang i mitt fjorten år lange skriveliv skjer det med normal puls. Den ligger der. Fint. Det er greit å glemme den noen døgn, men den tikker som et ur noen har glemt igjen i en kommode.

Før eller siden roper den høyt.

Written by Vidar Kvalshaug

17.02.10 kl. 20:58

Publisert i Uncategorized

2 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Gratulerer med bloggen! Du slo meg med noen timer, tror jeg.
    Og når det er sagt; gleder meg til Trampolineland – i alle former!
    God kveld :o)

    Anne

    17.02.10 at 21:42

  2. Veldig fin blogg! Men ikkje skjønar eg korleis du klarar deg (nesten) utan søvn!

    Ruth

    18.02.10 at 23:48


Legg igjen en kommentar

